Εργαλείο για την προαγωγή της προσωπικής & επαγγελματικής ανάπτυξης του ατόμου με τη χρήση της τεχνολογίας Chatbot

Η κύρια υπηρεσία που επιθυμούμε να αναπτύξουμε περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός ψηφιακού εργαλείου προαγωγής της προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης του ατόμου με δυνατότητες εξατομίκευσης βάση ενός πιο προσωποποιημένου προφίλ χρήστη. Η αρχιτεκτονική του εργαλείου στηρίζεται στην εκπαίδευση του ατόμου σε γνωστικές και μεταγνωστικές δεξιότητες, καθώς και σε νεότερα δεδομένα για τη νοημοσύνη (9-Layered Model of Giftedness) και για την καλλιέργεια στάσεων και συμπεριφορών που προάγουν την προσωπική & επαγγελματική ανάπτυξη, την υγεία και την κοινωνική βιωσιμότητα.

Το σύστημα χρησιμοποιεί τη δυνατότητα που δίνει η πλατφόρμα Dialogflow προκειμένου να κατασκευαστεί ένας διαλογικός πράκτορας που προσομοιάζει σε έναν εκπαιδευτή/μέντορα στις γνωστικές και μεταγνωστικές ικανότητες. Το σημαντικό πλεονέκτημα για τη χρήση της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι, εκτός της δυνατότητας επεξεργασίας της φυσικής γλώσσας, η συμβατότητά της με άλλες πλατφόρμες που μπορεί να ενισχύουν τη λειτουργικότητά της (backend) και να υποστηρίζουν την πρόσβαση του χρήστη σε αυτή (frontend). Η συγκεκριμένη εφαρμογή κατασκευάστηκε ώστε να μπορεί να έχει συμβατότητα τόσο με την πλατφόρμα της Facebook όσο και με οποιαδήποτε συσκευή που υποστηρίζει την εφαρμογή Google Assistant. Επιπλέον, η εφαρμογή κατασκευάστηκε προκειμένου να δομήσει ένα περιβάλλον εύκολης, εποικοδομητικής και επαναλαμβανόμενης περιήγησης είτε μέσα από έτοιμες, πολλαπλές, επιλογές με τη μορφή κουμπιών (top-down) είτε μέσα από τη δυνατότητα χρήσης λέξεων-κλειδιά της επιλογής του ίδιου του χρήστη (bottom-up). 

Η ανάγκη μιας τέτοιας εφαρμογής έγκειται κατά βάση στην ανάγκη της δια βίου μάθησης (lifelong learning) που σχετίζεται τόσο με την επαγγελματική ανάπτυξη και την ευζωία όσο και με την ενεργό γήρανση (active ageing) του πληθυσμού της Ευρώπης. Το περιεχόμενο της εφαρμογής είναι οι γνωστικές ικανότητες (cognitive skills) σε συνδυασμό με τις δεξιότητες του 21ου αι. (21st  Century Skills), των οποίων η ανάπτυξη είναι προτεραιότητα σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ατζέντα Δεξιοτήτων (European Skills Agenda) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ο.Η.Ε. (Στόχος 4: Η απόκτηση ποιοτικής εκπαίδευσης). Συγκεκριμένα, έως το 2030, πρέπει όλοι οι πολίτες να έχουν αποκτήσει τη γνώση και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να προάγουν τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Οι αρχές αυτές αφορούν στον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την ισότητα των φύλων, την προαγωγή της κουλτούρας της ειρήνης και της μη-βίας, τη διαμόρφωση της ταυτότητας του παγκόσμιου πολίτη, καθώς και την αναγνώριση της ανθρώπινης ποικιλομορφίας (diversity) και του πολιτισμού ως παράγοντες συμβολής στη βιώσιμη ανάπτυξη (κοινωνική βιωσιμότητα). 

Από τεχνικής πλευράς, η εφαρμογή θα συλλέγει πληροφορίες για το προφίλ του χρήστη με βάση το αποτέλεσμα της συμπλήρωσης ενός ερωτηματολογίου (Cognitive & Metacognitive Skills Self-assessment Tool), το οποίο ανιχνεύει το επίπεδο γνωστικών & μεταγνωστικών ικανοτήτων του χρήστη. Με βάση το αποτέλεσμα του ερωτηματολογίου, το σύστημα ενημερώνει τον χρήστη για το επίπεδο που τον έχει κατατάξει και ταυτόχρονα του προτείνει τον θεματικό άξονα από τον οποίο πρέπει να ξεκινήσει την περιήγηση στην εφαρμογή, ιδίως κατά την πρώτη επαφή με αυτήν. Εναλλακτικά, ο χρήστης μπορεί να παρακάμψει το ερωτηματολόγιο και να περιηγηθεί χωρίς κάποια καθοδήγηση μέσα στην εφαρμογή. Επιπλέον, η εφαρμογή θα μπορεί να λαμβάνει ανατροφοδότηση από κάθε χρήστη, ο οποίος επιθυμεί να κάνει κάποιο σχόλιο σχετικά με αυτή. Μέσα από την ανάλυση των απαντήσεων του χρήστη στο ερωτηματολόγιο σε συνδυασμό με τυχόν σχόλια που αυτός θα κάνει, επιδιώκεται μακροπρόθεσμα η περαιτέρω αυτοματοποίηση με βάση την ομαδοποίηση του προφίλ των χρηστών της εφαρμογής. 

Η εφαρμογή υποστηρίζει προς το παρόν μόνο την Αγγλική γλώσσα. Ως εκ τούτου, αφορά όλο τον πληθυσμό που έχει μέτρια και πάνω γνώση της Αγγλικής γλώσσας σε παγκόσμια κλίμακα. Ο σχεδιασμός της εφαρμογής είναι πρωτότυπος διότι χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικότητα (Γνωσιακή Επιστήμη, Ψυχολογία, Επιστήμες της Αγωγής, Νευροεπιστήμη, Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών), καθώς και συστημική προσέγγιση (άτομο-κοινωνία) με απώτερο σκοπό τη βιωσιμότητα του ατόμου και της κοινωνίας. Η ομάδα στόχος, στην οποία απευθύνεται η εφαρμογή είναι ευρεία διότι ο στόχος του εργαλείου είναι η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας μεγάλου μέρους του πληθυσμού μέσα από την ανάπτυξη των προσωπικών και επαγγελματικών του ικανοτήτων και στάσεων.  

Η εφαρμογή αυτή θα δημιουργήσει το έδαφος για ανάδειξη του μοντέλου της χαρισματικότητας (9-Layered Model of Giftedness) και των ανώτερων γνωστικών ικανοτήτων ως μία τεχνική αυτοβελτίωσης, ευεξίας, καθώς και ψυχοκοινωνικής υγείας. Σύμφωνα με το μοντέλο της χαρισματικότητας η ανάπτυξη του ατόμου μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για κοινωνική ευημερία και βιωσιμότητα στο πλαίσιο μιας συστημικής θεώρησης. Προτείνεται να διατεθεί δωρεάν για κάθε νόμιμη χρήση. 

Η εμπειρία και κοινωνικές ανάγκες ή συγκυρίες (πανδημία), πέρα από την επιστημονική τεκμηρίωση, συνέβαλαν στην προώθηση της βασικής ιδέας και τον σχεδιασμό της εφαρμογής. Ειδικά, οι εφαρμοσμένες δεξιότητες (applied skills eg. critical thinking/problem solving, communication, teamwork/collaboration, diversity, information technology, leadership, creativity/innovation, lifelong learning/self-direction, professionalism/work ethic, ethics, social responsibility) δεν διδάσκονται ούτε εξετάζονται στα ελληνικά σχολεία, παρόλο που είναι απολύτως απαραίτητες στον εργασιακό χώρο και στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία όπου ζούμε.

Επιπλέον, η ψυχική ανθεκτικότητα, η προσαρμοστικότητα και οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ζητούμενο για κάθε άνθρωπο. Οπότε, πιστεύουμε ότι η εφαρμογή αυτή θα έχει ισχυρό κοινωνικό αντίκτυπο. Ωστόσο, θεωρούμε αναγκαία τη δοκιμή της σε ευρύ κοινό πχ. στο εργασιακό δυναμικό εταιρειών, μέσα σε οργανισμούς πχ. σχολεία, καθώς και την υποστήριξη/προώθηση από δημόσιους φορείς πχ. Υπουργείο Παιδείας, Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς και εταιρείες στο πλαίσιο της κοινωνικής τους ευθύνης.


Comments